Beginners-cursus Bridge

Beste bridgeliefhebbers, vrienden en vriendinnen,

Maandag 20 september was het zover: 22 enthousiastelingen boden zich in het landhuis Xaverianen aan voor de gratis kennismakingsles “beginnen met bridge”.  Dit succes was mede te danken aan de mond-tot-mond reclame door onze leden en sympathisanten.  Het moet zijn dat onze pas officieel door VBL erkende docent Johan dat niet slecht deed want het overgrote deel van de geïnteresseerden schreef zich in voor de gehele eerste reeks van 12 lessen.  Ondertussen zijn er al 23 ingeschrevenen.  Gelukkig is de afgehuurde bovenzaal van het landhuis Xaverianen voldoende ruim (ook voor de voorafgaande namiddagdrive).  Elke les bestaat uit een powerpoint-presentatie die interactief gegeven wordt en met talrijke voorbeelden gedocumenteerd.  De deelnemers krijgen dat achteraf ook toegestuurd.  Ze kunnen dus steeds de leerstof opnieuw doornemen zo ze dat wensen.   Na de presentatie is het dan tijd om nog een tweetal uurtjes aan de speeltafel met klaargemaakte passende oefenspellen aan de slag te gaan.  De talrijke aanwezigheid noodzaakt dan wel extra bijstand van andere bestuurders die helpen om de basisregels aan de verschillende speeltafels te verduidelijken en de cursisten op de goede weg te helpen en te houden.  Het mag gezegd, de groep is duidelijk gemotiveerd!

Zoals overigens eerder meegedeeld, kunnen de leden die dat wensen ook occasioneel enkele lessen volgen indien ze in het gegeven onderwerp bij zichzelf enige onzekerheid menen te ontwaren.  Momenteel leren we enkele basis-speeltechnieken aan: spelen in en tegen zonder troef, spelen in en tegen troefcontracten.  Vanaf maandag 25 oktober vatten we het eigenlijke bieden aan.  Eerst het openen op niveau 1(Majeurs van 5) + het steunen daarvan.  Op 8 en 15 november gaan we verder met openen 1ZT + Jacoby (8.11) en Stayman (15.11).  We vervolgen op 23 november met het bijbod zonder fit en verder.

Met deze inspanning op het vlak van bridge-opleiding hopen we natuurlijk ook het latere clubleven van voldoende vers bloed te voorzien en een mooi spelniveau aan allen te kunnen aanbieden.  Het ziet er in elk geval schitterend uit.

Het Bestuur